Interdisciplinært studentersamarbejde
Facilitering af et interdisciplinært læringsmiljø

Interdisciplinært studentersamarbejde
Facilitering af et interdisciplinært læringsmiljø

Hvis du vælger at benytte dig af interdisciplinære læringsmuligheder, er det vigtigt som lærer at overveje, hvordan man faciliterer et læringsmiljø, der kultiverer interdisciplinært samarbejde. Vi ved fra forskning, at en central udfordring i interdisciplinært samarbejde er studerendes oplevelse af usikkerhed og ulighed mellem forskellige discipliner og de studerendes rolle i samarbejdet. Du kan som lærer være med til at facilitere et interdisciplinært læringsmiljø ved grundigt at overveje, hvordan man løser kendte udfordringer og organiserer og faciliterer samtaler med og mellem studerende om disse problemer. Nedenfor finder du en liste af spørgsmål til at tænke over som lærer.
Hvordan har du forsøgt at facilitere et interdisciplinært læringsmiljø?
Vil der være hierarkier mellem de involverede discipliner?
Der kan være et implicit eller eksplicit hierarki mellem de involverede discipliner i samarbejdet. Det kan være forventet, at studerende fra én disciplin optager en bestemt adfærd, og at de studerende fra en anden disciplin påtager sig bestemte roller i arbejdet. Det er vigtigt at håndtere sådanne forventninger eksplicit og facilitere samtaler blandt studerende om måder, man kan etablere samarbejde, der drager fordel af de repræsenterede discipliner. Blandt andet kan lærere facilitere afstemning af forventninger mellem discipliner, hjælpe med at dekonstruere fagligt sprog, dele og diskutere faglige udfordringer, støtte læringsopgaver og indbyrdes afhængigheder blandt gruppemedlemmer samt tilbyde klare retningslinjer for deltagelse.
Vil studerende drage fordel af sociale aktiviteter?
Ofte vil studerende, der deltager i interdisciplinære læringsmuligheder, have begrænsede oplevelser af sociale interaktioner med deres samarbejdspartnere. Manglen på de sociale oplevelser kan begrænse deres investering i den interdisciplinære aktivitet. Som lærer er det vigtigt at overveje, hvordan man kan udvikle sociale relationer mellem studerende.
Studerende kan drage fordel af:
- Sociale arrangementer i starten af deres arbejde, der er fokuseret på at lære hinanden at kende og opbygge tillid
- Opmuntring og feedback fra andre holdmedlemmer på epistemiske og følelsesmæssige udfordringer
- Øge hvor mange timer man mødes på campus til gruppearbejde
- Fysiske og online rum for møder og samarbejde
Er specifikke evner og viden fundamentalt?
I nogle tilfælde kan specifikke evner eller viden være fundamentalt for det interdisciplinære samarbejde. Det kan dog være svært som lærer at vide, hvad de studerende allerede ved og håndtere de studerendes manglende viden under den interdisciplinære læringsproces. For at komme godt fra start overvej at formulere den forventede viden eller evner eksplicit, tilbyd selvvurderings tests eller udvikl selvstyrede læringsmoduler, der vil tillade studerende at lære evnerne eller den viden, der er krævet forud for læringsoplevelsen, at kende.