At få studerende til at deltage i aktiviteter udenfor pensum er ikke altid nemt, da de studerendes tid ofte er fuldt optaget af akademiske aktiviteter, arbejde, sport osv. Studier viser også, at aktiviteter uden for pensum først og fremmest tiltrækker studerende, der har tid og energi til at overveje, hvordan ekstra aktiviteter kan være til gavn for deres læring, deres CV og fremtidige karriere. Derudover er der nogle yderligere udfordringer forbundet med udbuddet af interdisciplinære aktiviteter uden for pensum. Ofte er interdisciplinære aktiviteter åbne for studerende fra en bred række af programmer. Dermed skal den tematiske ramme for aktiviteten være bred og åben, for at invitere de studerende til at definere et mere præcist problem inden for rammen. Et forbehold her er, at meget af den tilgængelige tid risikerer at gå til diskussioner om at indsnævre et emne eller fokus, der efterlader de studerende med oplevelsen af, at de ikke har nok tid, og at de akademiske gevinster ved at deltage i aktiviteten er begrænsede. Derudover er det sværere for de studerende at relatere resultatet af aktiviteten til den akademiske profil af deres program, jo bredere temaet er. En kilde til motivation for de studerende er derfor oplevelsen af en aktivitets relevans for deres egen akademiske profil. Ydermere styrkes de studerendes interesse for de interdisciplinære aktiviteter også af det at bruge sine kompetencer til at løse et fælles problem og det sociale aspekt ved at være sammen med studerende fra andre programmer. For lærere, der organiserer interdisciplinære aktiviteter uden for pensum, kan det være en udfordring at balancere mellem at tiltrække en forskelligartet gruppe af studerende (hvilket studerende værdsætter) og skabe en akademisk givende oplevelse for alle (som er forventet af de studerende).